Uncategorized

Mijn [ modelspoor ] beleving.

Mijn begin van mijn treintjes-beleving stamt uit de jaren 60 van de vorige eeuw.

Mijn oudste broer had op de zolder van ons ouderlijk huis een grote treinbaan gemaakt, Fleischmann H0 uiteraard.

Er bestond nog geen andere schaal, alleen Märklin als tegenhanger dan.

Als klein ventje vond ik het geweldig,zeker als ik onder streng toezicht, ook met de trein mocht rijden.

Het is geen momentbeleving gebleven die modelbaan.

Mijn broer ging het huis uit en ik heb de baan overgenomen en gebruikt totdat ik ook het huis uitging.

Echter, ik heb de boel zorgvuldig gesloopt en alles wat nog bruikbaar was meegenomen.

Daarna bleef het een tijdje stil in de modelbouw. gewoon door ruimte gebrek.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan……. de interesse voor die machtige stoomlocomotieven was aangewakkerd en is nooit meer weg gegaan.

Door de jaren heen heb ik diversen foto-excursies met de stoomtrein gemaakt,georganiseerd door een vereniging uit ’s Hertogenbosch.

De diverse oudere leden zullen zich deze ritten ook nog wel kunnen herinneren.

Ze waren geweldig die ritten.

Uiteindelijk heb ik mijn hart verpand aan de lokale stoomtreinbanen, zowel in het groot als in het klein.

Door het huisje,boompje,beestje en kinderen gebeuren was er voorlopig geen plaats voor een modelbaan thuis.

Maar dat compenseerde ik met het gaan werken als vrijwilliger / conducteur bij de Stoomtram Hoorn-Medenblik.

Dat heb ik vele jaren met heel veel plezier gedaan.

En niet te vergeten, begin jaren ’90 van de vorige eeuw ben ik ook lid geworden van MSV Schiespoor, als compensatie van het gemis van een eigen modelbaan….. en om wat te leren natuurlijk!

Uiteindelijk kreeg ik , alweer heel wat jaren geleden, de beschikking over een eigen spoorse “Mancave”in mijn huidige woonhuis.

Die modelbaan ging er weer komen!

Door de beperkte thuisruimte heb ik toen gekozen voor N-spoor ( analoog ) met als voordeel dat je niet merkgebonden bent en alles is uitwisselbaar.

En een grote 2e hands markt.

Ik moest wel een beetje op de penningen letten.

Over een thema hoefde ik niet lang na te denken, stoomtreinen in de sfeer van een lokaalbaan.

Voordat er een ontwerp was bedacht was ik zo alweer een tijdje verder.

Want ik kwam er al snel achter dat, nog niet meevalt.

Ik heb voor mijn doen, door de jaren heen veel rijdend materieel verzameld.

Mijn beoogde modelbaan kwam toch niet helemaal uit de verf, ik bleef zoekende.

Totdat ik medio 2013 het plan had gevad om met vakantie naar de “Sachsische Schweisse” tegaan.

Een prachtig natuurgebied even voorbij Dresden aan de Elbe.

Bij het zoeken naar informatie over Sachsen stuitte ik op een website genoemd “Dampfbahnroute Sachsen”

Ik werd super nieuwschierig, natuurlijk heb ik informatie opgevraagd.

Daarna ging er een fantastische stoomtreinwereld voor mij open.

Lokaalbaan in optima forma, 75 cm spoor wel te verstaan.

In Sachsen kwam ik tot de ontdekking dat het materieel wat daar nog steeds rond rijd ook in model verkrijgbaar is.

Wel in een afwijkende schaal, te weten H0e.

Ik ben inmiddels al een aantal keren terug geweest in Sachsen voor het klein-en groot spoor.

In een woord geweldig.

Ook had zich in mijn hoofd het plan genesteld om een modelbaantje in die stijl te gaan bouwen.

Een baan voorbeeld had ik ook al gevonden, en wel de “Pressnitztalbahn”in Jöhnstadt / het Ertsgebergte in Sachsen.

Het is een kleine museumbaan en voor mij ideaal om daar, met een knipoog naar de werkelijkheid een modelbaantje van te maken.

Een 2e voordeel is dat je niet zoveel rijdend materieel nodig hebt.

Er is wel van alles verkrijgbaar van het Sachsische materieel, ook 2e hands, maar het blijf prijzig doordat veel in klein-serie wordt gemaakt.

Inmiddels heb ik al een leuke collectie bij elkaar verzameld en de bouw van mijn “Pressnitztalbahn”is gestart.

Het rijden blijft analoog en het wordt een baan in een U-vorm,in 3 modules.

Wellicht komt die nog een keer op het Spinhuispad te kijk.

Rob

Similar Posts