Uncategorized

De baan van Bert,

Ik was 9 jaar en had twee jongere broers (die alles sloopten natuurlijk) toen  wij van Sinterklaas een elektrische trein kregen.

Wij woonden toen die tijd in Schiedam, oorspronkelijk kwamen wij uit Groningen.

Ik vond het nogal vreemd dat mijn vader toen ineens aan het hobbyen was met hout.

Hij vroeg mij of ik even wat kon helpen, waarna ik vroeg wat het worden moest.

Hij zij dat hij met vogeltjes zou beginnen (het geen mij vreemd voor kwam op een klein flatje)

Maar goed het zal wel.

5 december 1956 sinterklaasavond, mijn broers en ik hoopten dat wij een elektrische trein zouden krijgen.

Maar de illusie was gouw weg nadat een broer van mij een blikken wagonnetje van een op-wintreintje kreeg.

Het zal toch niet gebeuren dat wij een op-win gevalletje zouden krijgen na 3 blikken wagonnetjes.

De teleurstelling was dan ook groot, tot dat mijn vader zij dat er nog wat in het kleine kamertje stond.

En dat was de elektrische trein, gemonteerd op een houten blad (dus dit was het blad waarmee ik geholpen had) dus geen vogeltjes maar een echte Marklïn trein met 3 wagonnetjes op een ovaaltje met een inhaalspoortje.

Het was een stoomlokje t.w. een BR 89 005 (waarvan er in het echt maar 10 van gemaakt zijn) en 3 personen wagonnetjes. Het feest was compleet.

Wij hebben van deze trein veel plezier gehad.

De zwangerschap van mijn moeder van mijn oudste zus ging niet goed en wij (de 3 jongens) werden voor 3 maanden  gerepatrieerd naar familie in Groningen.

Mijn twee broers bij opoe, en ik bij een tante, oom en neefje.

Mijn oom en neefje hadden een Marklïn modelbaan en niet een kleintje ook, maar in mijn ogen wel 12 mtr. Lang.

Dat was nog eens feest.!!!

Doch na een paar jaar gingen mijn ouders, na de geboorte van mijn oudste zus toch weer terug naar Groningen want mijn moeder had heimwee (dus ook wij moesten mee)

De treinbaan is in die tijd niet meer gebruikt en is uit armoede verkocht. Ja dat ging zo in die tijd en zeker in Groningen.

Tot 1963 hebben wij in Groningen gewoond, en daarna uit bittere armoe weer naar het westen verhuisd, t.w. naar Rozenburg.

Mijn vader ging werken bij Verolme en nam mij mee naar de bedrijfsschool.

De tijd erna hadden wij geen tijd meer om met treintjes te spelen, want de vrouwen en brommers waren leuker.

Doch na een jaar of 10 gingen mijn ouders met de jongste kinderen toch weer terug naar het noorden,+

Dedemsvaart wel te verstaan.

Ik was in middels getrouwd (met een Schiedamse) en had 2 kinderen.

Mijn jongste broer was vrijgezel en kocht een huis en daarin begon hij weer met een treinbaan, in n-spoor.

Mijn oudste zoon vond het geweldig en mocht er mee rijden onder voorwaarde dat hij de trafo knop niet verder mocht draaien tot het potloodstreepje, en daar hield hij zich ook aan.

Na een paar jaar had mijn broer door werkzaamheden etc. geen tijd meer voor zijn trein.

Op een dag toen wij bij hem waren kregen de jongens van hem de trein.

Geweldig !!!

Doch wie was het haasje om alles op te bouwen?  Jawel Ik.

Wij woonde destijds in Rozenburg en hadden net een nieuw huis met een grote kamer over.

Hier moest de treinbaan komen, en zo gebeurde dat ook.

Wij hebben daar in L opstelling een modelbaan gemaakt en kochten een extra NS 1601 loc erbij en freubelden diverse huisjes, stationnetjes etc. in elkaar.

Daar hebben wij veel plezier aan beleefd.

Doch na 10 jaar gingen wij verhuizen naar Vierpolders en is de trein tot 7 jaar geleden niet meer uit de dozen gekomen.

Ik zelf had een drukke baan in de scheepsreparatie, en daar was ik dag en nacht mee bezig.

Na 25 jaar als zelfstandige gewerkt te hebben was ik het werken zat. Ik had besloten om op mijn 65 verjaardag te stoppen, en zo geschiedde.

Wij hadden inmiddels een levensloopwoning gekocht in Zuidland met alles gelijkvloers en met 2 grote slaapkamers boven incl. douche.

Ter viering van mijn 65 verjaardag werd mij tijdens het diner een cadeau aangeboden door mijn kleinkinderen.

Een grote doos met daarin een maquette door hen gemaakt van de oude treinbaan van Rozenburg.

Het verzoek was dan ook om de oude treinbaan uit de dozen te halen en deze weer op te bouwen want ik had nu de tijd. (en zij de klok ha ha)

Mijn zoon deelde mede dat alle benodigde materialen zoals hout e. d. reeds op een van de twee slaapkamers stond. Dus je kunt beginnen.

Dat was niet tegen een (dove) gezegd, jawel wel tegen een dove gezegd.

Ja en toen.

Eerst alles uitgepakt en alles weer eens bekeken, vele herinneringen kwamen boven.

Hier en daar moest er wat gerepareerd worden, en de 4 locs moesten gedemonteerd worden en waar nodig gereviseerd.

Allereerst begon ik met het maken van een banenplan, en toen dacht ik aan die grote baan van mijn oom en neef.

Ja het moet een grote worden (mijn baan is intussen nu ook 12 mtr. Alleen nu in N)

Ik had mij voorgenomen om niet digitaal te gaan maar gewoon analoog.

In Autocad tekenprogramma had ik een baan ontworpen, welke ik makkelijk kon uitbreiden.

Dus ben ik begonnen met de bouw van de eerste tafel, waarbij mijn kleindochters hielpen met even de tafel vast te houden, zodanig dat ik de poten er onder kon zetten.

Toen dacht ik nog even aan die tijd dat mijn vader mij vroeg om even wat vast te houden (voor zijn z.g.n. vogelkooitjes.)

Ik heb mijn baan in 3 fases gebouwd, en alles low costs opgebouwd, en veel tweedehands gekocht of zelf gemaakt.

Eerste fase (zie baantekening)

Al de oude rails en wissels schoongemaakt en volgens plan neer gelegd. (een Schiedammer zegt “neergelegen”)

Daar ik analoog ga rijden waren er nog wel aanpassingen nodig.

Ik wou minimaal 4 treinen tegelijk laten rijden, doch op een enkel spoortje gaat dat dus niet werken.

Dus ik heb 4 circuits gemaakt met ieder zijn trafo en de circuits met elkaar verbonden middels rail isolators.

Dus de treinen kunnen dan van de ene naar het andere circuit rijden, rekening houdend met de polarisatie. (heel belangrijk)

Daarna heb ik een hoeveelheid blokken gemaakt, zoals bij stations opstelsporen en inhaalsporen etc.

Dus vier ringleidingen aanleggen en om de mtr. aangesloten op de rails.

Daardoor kon ik meerdere treinen op een circuit plaatsen.

Dus als ik op ieder circuit 2 locomotieven zet kunnen er in totaal 8 rijden. (maar dat houdt je niet vol) met 6 treinen gaat prima, ze lopen elkaar in maar regel alles met de mini schakelaars.

Mijn eerste kosten waren 3 tweedehands trafo’s. (thans zijn het er 10)

Toen de wissels nog aansluiten.

Ik wou niet dat ik een enorme rij van moment schakelkastjes zou krijgen.

Dus ik heb twee schema’s getekend in autocad, deze uitgeprint en op een zelf gemaakte scharnierbare plat kistjes geplakt.

T.p.v. de blokken heb ik daarin de minischakelaars geplaatst en aangesloten op 10 rijen kroonsteentjes. Welke op de bodem van de kistjes zijn gemonteerd.

Alle blokken en wissels zijn genummerd, zodat alles te traceren is bij eventuele storingen.

Voor het schakelen van de wissels heb ik kleine koperen spijkertjes in het schema geslagen.

Een draadje aan de onderkant van de spijker gesoldeerd en verbonden op de onderliggende kroonsteen (welke allemaal genummerd zijn)

Vanaf de kroonstenen in de kist alles op de wissels en blokken aangesloten op de baan (liever gezegd onder de baan)

Toen een schakeldraad aan de trafo gemaakt, en voorzien van een banaanstekker aan de andere zijde,  waarmee ik de wissels overzet  op de koperen spijkertjes.

Dus alle schakelingen in een kistje. Dit werkt perfect.

Het rijden ging goed, doch de m.n. de kleine loc’s  kon ik moeilijk natuurgetrouw laten rijden, dus het was als een raket weg en noodstop maken.

Ik had het daar over met Hugo en die zei dat dat niet nodig was, en het probleem op te lossen was met puls breedte modulatie.

Nooit van gehoord. (zie hiervoor ook beneluxspoor.net voor uitleg en werking)

Effin  5 stuks printen en popmeters gekocht.

Aangesloten volgens schema van Hugo, en jawel het was een verademing.

Bij de meeste loc’s werkt het perfect. De lichten branden nu ook bij het stilstaan (net digitaal) geweldig.

Dus weer een kistje gemaakt en daar de printjes gemonteerd met de popmeters.

Dus dit was het technische gedeelte van fase 1.

Er moest natuurlijk ook scenerie komen.

Ik had in mijn gedachten om op fase 1 een stad en een berg met kabelbaan (welke ik 40 jaar geleden al in Neurenberg had gekocht) en een rangeerbaan met industrie te maken.

Voor de toekomstige tweede fase zou ook een stad komen doch voorzien van vliegveld en haven.

En voor de derde fase had ik een rangeerbaan met draaischijf en remises in mijn gedachte.

Dus voorzichtig begonnen met het opbouwen van de berg.

Deze bestaat nu uit twee etages waarover ook de rails op ligt.

Dus op en afritten gemaakt.

De berg heb ik gemaakt middels dubbeltjes gaas en daarmee gevormd.

Daarna heb ik kranten in strookjes geknipt en deze doordrenkt met behangerslijm.

Deze strookjes heb ik dik op elkaar over het gaas gelegd. Twee nachten drogen en de berg was een harde schil.

Vervolgens heb ik de berg verder gevormd met gips en klei.

Laten drogen en vervolgens met plakkaatverf op kleur gemaakt.

Daarna de huisjes en bomen geplaatst

Toen de fundatie voor de kabelbaanmast aangebracht en vervolgens de kabelbaan geïnstalleerd.

De wegen middels Autocad getekend, geprint en op de baan geplakt.

De berg bestaat uit 2 kleine dorpjes met ieder een stationnetje, waarvan de bovenste alleen bereikbaar is met de rail bus of de stoomboemel.

Het onderste stationnetje wordt aangedaan door alle treinen.

Tweede fase

Na fase 1 begonnen aan het maken van de tafel voor fase 2.

Na het plaatsen van de tafel, heb ik eerst het gat van de haven er uit gezaagd..

Toen de rails gelegd en aan gesloten op de verlengde ringleidingen.

Al met al was en is het een heel werk, doch ik heb de tijd.

De havenkades heb in Autocad uitgezet, uit geprint op zwaar papier en vervolgens de beschoeiing

Middels geverfde luciferhoutjes er opgeplakt.

Hierna het geheel geplaatst.

En daarna het water gemaakt door middel van keukenrol vol in te smeren met houtlijm. (hierin kun je de golven weergeven)

Laten drogen en later met plakkaatverf op kleur gebracht.

En later het geheel met boot lak afgemaakt.

Vervolgens de havenbrug met ducdalfen gemaakt en aangebracht.

Vliegveld gemaakt en de landingsbaan voorzien van landing’s verlichting.

Station geplaatst , perrons gemaakt en geplaatst.

Ook hier een stad aangelegd en aan de achterzijde voorzien van een tunnel met daarop een winkelstraat gerealiseerd.

EN toen kwam er een hele grote verassing!!

Mijn schoondochter haar opa overleed. Deze man had ook treinen en bij mijn weten bezat hij alleen H0. Doch op een avond kwam mijn zoon en schoondochter met een hele grote doos, met daarin 18 locomotieven en 150 wagonnetjes in N-spoor. Dit alles van Opa. Ik mocht het hebben.

Waar onder :

3x V200

1x BR151

1xBR152

1x BR 103

1x Rail bus met bijwagen

1x Bovenleiding reparatie lok

1x VW rangeerlok

En nog meer.

De meeste locomotieven zijn 30 jaar of ouder, dat geldt ook voor de wagons en rijtuigen.

Tevens kreeg ik ook nog allerhande scenerie materiaal, boompjes strooigoed etc.

Alle locomotieven zagen er niet uit en liepen slecht. Ik heb alles uit elkaar gehaald en opgeknapt.

Thans rijden er nog 10 stuks perfect op mijn baan. De rest is voor onderdelen.

Derde fase

De derde fase moest een rangeeremplacement worden met draaischijf en remises.

Dus weer een gedeelte tafelgemaakt en tegen fase 2 gemonteerd.

De draaischijf welke is gebruikt is de oude H0 schijf van Schiespoor uit de Westerkade.

Deze voorzien van een n-rails  en ik kon hem net kwijt.

Dus gat gezaagd en schijf geplaatst en aangesloten op een trafo.

De derde fase is het vijfde circuit, maar wel aangesloten middels isolatoren aan circuit 1.

Het circuit wordt bestuurd door een klein bedieningsbord.

Alle wissels zijn hier handmatig.

Het geheel voorzien van remises, kolenoverslag, dieseltanks en kraan was ik aan het einde van de baan.

Bijna alle achtergronden zijn mijn eigen foto’s welke ik gemaakt heb in de Canadese Rocky Mounains.

Alwaar ik 4 weken met een camper rond reisde.

Hoe kwam ik bij Schiespoor terecht. Wel wij kwamen na de trip in Canada aan op station Schiedam, waar mijn zoon ons kwam ophalen.

En daar stond de modules van Fred.

En zodoende kwam ik in contact met M.S.V. Schiespoor.



Groetjes, Bert.

Similar Posts